Een jaar lang zonder vliegen

Een jaar lang zonder vliegen

Diverse gebeurtenissen maken ons bewust dat er iets mis is met het klimaat en dat dringend actie nodig is. Sommigen voelen zich daardoor schuldig om het vliegtuig te nemen. Maar zijn er wel alternatieven als we naar de zuiderse zon willen reizen? Biedt een treinreis een meer aanvaardbare poging om de CO2 uitstoot te helpen drukken? Daarom, enkele suggesties om een reis te ondernemen met de trein als transportmiddel of om een bestemming te bereiken waar je anders met de wagen of met het vliegtuig heen zou reizen.

Een reisje naar de zon in het zuiden ... met de trein?

Geen probleem als dit in de zomer is want het zuiden van Frankrijk weten we heel snel te bereiken met de Thalys of TGV. Maar wat als we naar Spanje moeten om te genieten van die winterse zonnestralen? Je reist eerst van Brussel naar Perpignan, dat is een rechtstreekse treinverbinding van ca. 7u30. Van daaruit kan je naar Spanje. Dat land heeft heel veel snelle treinverbindingen tussen zijn grote steden.

Situatie 1 je wil naar Alicante. Vanuit Perpignan naar Alicante is de snelste verbinding 7u30 met één overstap. Meer info op de website van de Spaanse spoorwegen: Renfe. Opvallend is dat de prijs echt niet duur is voor het Spaanse traject. Kanttekening: als je aankomt in Perpignan zal je eerst moeten overnachten vooraleer het Spaanse traject te kunnen aanvatten.

Situatie 2 je wil naar Malaga, Andalusië. De snelste verbinding brengt je van Perpignan op iets minder dan 8 uur naar Malaga met een overstap in Madrid. Opnieuw dezelfde opmerking, het zijn twee effectieve reisdagen. Conclusie: een treinreis naar de zon in het zuiden van Spanje is niet moeilijk met amper een paar keer overstappen maar duurt 2 dagen.

Een weekendje weg op het platteland met de trein?

Weet je dat er hoteliers zijn die je met plezier komen afhalen aan het treinstation als ze niet bereikbaar zijn met de bus? Een voorbeeld: een 4-daagse wandelvakantie in de Noordeifel, niet ver van Monschau. De dichtste treinstations zijn Eupen en Aken. De hotelier haalt zijn Belgische klanten af in het treinstation van Eupen en dit gratis, meer info.

Maar op veel locaties op het platteland komt er een trein langs. Bijvoorbeeld in Traben-Trarbach ligt ons favoriet hotel Gräffs Mühle *** op slechts 2,5 km van het treinstatioin. Een taxi hoeft dan ook geen fortuin te kosten. De reistijd van Brussel naar Traben-Trarbach bedraagt 5u30 met 3 overstaps, kostprijs vanaf 70 euro. Probeer maar eens op de officiële website van NMBS-Europe.

Een citytrip met de trein, een vaste waarde.

Daarover is er uiteraard geen discussie. In België zijn er kortingen tijdens het weekend bij het gebruik van de trein. En naar Londen, Nederland, Frankrijk of Duitsland op citytrip is de trein een luxueus vervoermiddel waar je ontspannen afstapt. Grote voordelen: geen stress tijdens heen- en terugreis, geen parkeerkosten en aankomst veelal in het hart van de stad. Neem dan wel uiteraard een hotel dat geen kilometers buiten het centrum ligt.

Is reizen met de trein niet duurder?

Inderdaad. Treinmaatschappijen moeten niet alleen de exploitatie van hun rijtuigen betalen, maar ook voor het gebruik dan de rijbanen (sporen) waarop ze rijden en die prijs ligt soms heel hoog. Vliegtuigmaatschappijen moeten niet betalen voor het gebruik van het luchtruim. Ze vliegen op brandstof waarop geen cent taks of belastingen moeten betaald worden. De rekening is dan snel gemaakt. Maar er zijn mogelijkheden om met korting te reizen. Eentje daarvan is de Interrail Pass, zie hieronder.

Oeps, de fiets mee op de trein ... kan dit altijd?

Dat is spoorwegmaatschappijen er niet warm voor lopen is een understatement. Voor België vind je de informatie op de webstek van de NMBS. Voor Nederland moet je rekening houden met tijdsbeperkingen, zie hun website. Voor Duitsland vind je de informatie alleen in het Duits op hun website. Voor Frankrijk, met de OUI-treinen (onderdeel van SNCF) klik je hier. En van SNCF zelf moet je hier klikken. Maar voor Frankrijk lees je beter ook de pagina in het Nederlands van de Franse dienst voor toerisme over fietsvervoer in de trein. Bij internationale treinreizen is het reserveren van een plaats echt wel noodzakelijk want de plaatsen voor fietsen zijn beperkt. Meer informatie hierover op de Treinreiswinkel.nl.

Een zomerreis naar het centrum en het noorden van Europa met de trein.

Ken je het Interrail Pass? Met het Global Pass kan je door 30 landen reizen met een duur van 15 dagen tot max. 3 maanden. Meer informatie over dit pas dat er ook is voor één land. 

Nieuwsgierig naar een 7-daagse treinreis naar Scandinavië? Op de blog van Interrail is er een voorbeeld van een reisroute gepubliceerd. Leuk meegenomen is dat je korting krijgt voor de ferry's gaande van 20 tot 50% met je Interrail Global Pass in de hand. Meer info over dit traject.

Of zin in een 15-daagse treinreis naar Centraal-Europa? Je reist dwars door Duitsland naar München, je doet verder Salzburg, Boedapest, Wenen en Verona aan. Om dan af te zakken tot in Rome en daarna terug naar boven met Firenze, Milaan, Zürich, Lausanne, Lyon, Montpellier en Parijs te hebben als tussenstop. Vermits een Interrail Global Pass ook kan verlengd worden tot een maand of meer kan je deze reis uiteraard verlengen. Meer info over dit traject.

Nog meer voorbeelden en inspiratie vind je op de blog van NMBS-Europe.

Heel bijzondere en onvergetelijke treinreizen.

Panoramatreinen in Zwitserland

Kies je voor een rondreis door Zwitserland? Of ga je voor de ervaring van een enkele treinrit met de Glacier Express, de Bernina Express, de Jungfraubahn, de Gotthard Panorama Express, de Gornergrat Bahn en de Rigibahn.

Glacier Express, de bekendste

De Glacier Express is de panoramatrein die een waarborg is voor ontspannen reizen en tegelijk heerlijk genieten van de natuurpracht rondom jou. Inderdaad, want je kijkt niet alleen links of rechts door de ramen maar ook boven jou zie je door het panoramadak wat anders verborgen blijft. Met de Glacier Express beleef je een treinreis in de langzaamste sneltrein ter wereld en dit voor bijna 300 kilometer lang van Sankt Moritz tot Zermatt aan de voet van de Matterhorn. Goed acht uur als je de rit in één beurt doet. Je hoeft ze niet te tellen maar je komt onderweg door 91 tunnels en over 291 bruggen. Chur, Andermatt, Brigg, de Oberalpass (2033 m), Opgelet, tussen oktober en december rijdt de Glacier Express niet. De andere dagen van het jaar minstens één keer per dag, in de zomer tot 4 keer. Ontdek de arrangementen met de Glacier Express.

10-daagse exclusieve treinrondreis Belle Epoque

Beleef een onvergetelijke treinreis door Zwitserland. En deze kan al starten vanuit België of Nederland. Je geniet niet alleen van het uitzicht vanuit de trein en zelfs vanop de boot maar verblijft ook in hotels die je nog meer doen genieten van Zwitserland. Dit kan met Pharosreizen, meer info

De mooiste treinroute in Noorwegen? De Flåmspoorweg

Een route van maar 20 km lang en die niet minder dan 865 meter stijgt. Daardoor is het meteen het steilste spoortraject van Europa. Daarvoor werden er speciale elektrische locomotieven ontworpen. Je doet er ongeveer 1 uur over. Meer informatie over de Flåmspoorweg.

   

Heb je ook tips dat onze lezers niet mogen missen? Mail ze dan naar de redacteur: geert@euroreizen.be

Als eerste onze promoties ontvangen?

Mis geen enkele van onze exclusieve aanbiedingen en last-minutes.

Deel deze info