Ondanks de minder goede resultaten van het winterseizoen 2014-2015, met een belangrijke daling van 25%, voor de wintersportvakanties blijft de Franse dienst voor toerisme (Atout France) optimistisch. Onze zuiderbuur blijft een geprefereerde wintersportbestemming. De Belgen hebben nog altijd zeer goede herinneringen aan hun Franse sneeuwvakantie, want zij gaven een beoordeling van 4,4 op 5. Het blijft een gegeven dat wij tijdens een sneeuwvakantie meer doen dan enkel skiën.
Een toenemend aantal toeristen (nu 19%) vindt ter plaatse andere vrijetijdsbesteding dan skiën en snowboarden. Daarom zien we bij de Franse skistations meer en meer de trend om het activiteitenaanbod te diversifiëren, gaande van wellness tot ongewone activiteiten (Bumper Ball, Mobilboard, tochten met de sneeuwaanstampmachine…) en van gastronomie tot niet-ski activiteiten (trail, MTB, hockey…) en evenementen (concerten, themaweken…).
Volgens een WES-studie 2014-2015 over het gedrag van de Belgische vakantiegangers, is het aantal wintersportvakanties aanzienlijk gedaald, namelijk van 832.000 in 2012-2013 tot 640.000. En Frankrijk, de favoriete bestemming van de Belgen voor dit type vakantie, heeft meegedeeld in de brokken. Met 36,8% marktaandeel tegenover 49,8%, behoudt het zijn eerste plaats, maar wordt op de voet gevolgd door Oostenrijk met 31,8% (tegenover 26,4%). Daarna volgt Italië met 11,4% (tegenover 8,6%) en Zwitserland met 9,8% (tegenover 7,8%).
De redenen die worden aangehaald voor de achteruitgang in Frankrijk: de late sneeuwval en hoogseizoenprijzen tijdens de Belgische carnavalsperiode, die dit jaar samenviel met de vakantie van de Fransen. Het verlies wordt echter lichtjes goedgemaakt door de hogere uitgaven van de vakantiegangers, namelijk gemiddeld 751 euro per persoon en per reis (656 euro in 2012-2013).
Wintertoeristen zijn in de eerste plaats gezinnen (44,8%), groepsreizen van hun kant gingen er 9% op vooruit in de jongste twee jaar. De reizigers reserveerden hun verblijf hoofdzakelijk in september en november en verkozen deze keer hotels (52% tegenover 42,9%) boven vakantiewoningen (41,1% tegenover 47,8%).
Website: www.rendezvousenfrance.com
Foto: iStockphoto.com