Het seizoen 2015 was voor de stad aan de Dijle een topzomer. Volgens de cijfers zit Mechelen nog steeds in een opgaande spiraal wat het toerisme betreft. Bovenaan het lijstje prijkt zoals verwacht de Sint-Romboutstoren met een recordaantal beklimmingen. Ook de inspanningen om van Mechelen een nog gezinsvriendelijkere stad te maken, blijken vruchten af te werpen. Dat vertaald zich onder andere in de bezoekerscijfers van deze voorbije zomer: in het toerismekantoor kregen niet minder dan 1800 kinderen een Rommy-rugzakje en een derde van de torenbezoekers kwam in gezinsverband.
Sint-Romboutstoren blijft topattractie
Sinds januari 2015 wordt de uitbating van de Sint-Romboutstoren door de toeristische VVV Mechelen gedaan. De VVV herzag de prijzen en investeerde in een nieuwe bezoekersbeleving op alle verdiepen. Zo werden de zes torenkamers aangekleed met infosokkels en werd een nieuwe bezoekersgids uitgegeven. En via Buitengewoon Mechelen kun je sinds enkele maanden vanop de skywalk van de toren de zon zien op- en ondergaan. Het resultaat van die nieuwe aanpak laat zich voelen: op 29 augustus hadden al evenveel mensen de toren beklommen als in het hele jaar 2014. “In juli en augustus vorig jaar telden we 4600 bezoekers, deze zomer waren dat er 6848. Dat betekent een stijging van bijna 50 %. Augustus was meteen de beste maand van het jaar. We streven ernaar om dit jaar 31 350 bezoekers te mogen ontvangen in onze toren. Dat zijn er dan 8000 of 35 % meer dan vorig jaar”, zegt een tevreden schepen van Toerisme Björn Siffer.Ongeveer de helft van de bezoekers van de toren komt uit het buitenland. De belangrijkste buitenlandse nationaliteiten deze zomer zijn Nederlanders, Spanjaarden en Italianen. Maar er kwamen ook bezoekers uit onder meer Turkmenistan, Israël, Nieuw-Zeeland, Singapore, Costa Rica, India en Taiwan.
Gezinsvriendelijke bestemming
Het laatste jaar heeft Toerisme Mechelen hard gewerkt aan een uitbreiding van het gezinsvriendelijk aanbod. Zo ontvangt elk bezoekend gezin aan de Toerisme- en UiTbalie een gratis Rommy-rugzakje voor elk kind. Daarnaast werden drie nieuwe gezinswandelingen gelanceerd: ‘Mechelen stuurt je stappen’, de ‘Zin in Mechelen, doe- en weetgids’ en het ‘Pretpakket’ dat je laat proeven van allerlei Mechels lekkers. Ook de kindvriendelijke installaties of spelprikkels zorgen voor leuke speelelementen in de binnenstad. Zelfs de openbare toiletten in het stadhuis werden helemaal op maat van de kleinste bezoekertjes ingericht. Deze inspanningen laten zich voelen in het soort bezoekers. Maar liefst 1800 rugzakjes verhuisden naar een kinderrugje. Deze zomer kwam een derde van de torenbezoekers in gezinsverband (1018 volwassenen en 1117 kinderen). En de zoektocht ‘Mechelen stuurt je stappen’ en het Pretpakket met proefbonnetjes verkochten het best, samen goed voor 451 exemplaren.
Historische wandeling
Ook de historische wandeling blijft in trek. Elke dag in juli en augustus konden bezoekers aansluiten voor een wandeling met gids over de geschiedenis van Mechelen. Vorig jaar namen 481 bezoekers deel. Deze zomer zijn dat er 531, dus een lichte stijging van 10 %. In totaal volgden dit jaar al meer mensen de rondleiding dan in het hele jaar 2014. In september en oktober kunnen toeristen nog elke zaterdag en zondag met een gids mee.
Groetjes uit Mechelen
In de Toerisme- en UiTshop gaan de traditionele stadswandeling ‘Wegwijs’ en de postkaarten nog steeds vlot over de toonbank gaan. De verkoop van de ‘Wegwijs’ verdubbelde bijna deze zomer (van 446 naar 847 verkochte exemplaren, of een stijging van 90 %). De postkaartenverkoop steeg met 24 %. De groepsbezoeken namen dit jaar af. De Toerisme- en UiTbalie ontving deze zomer 90 groepen, t.o.v. 101 het jaar ervoor. “De zomer is voor groepen steeds laag seizoen”, verklaart schepen Siffer. “Vorige twee jaren was er sprake van het starteffect van Kazerne Dossin. Groepen kozen sneller voor Mechelen omdat er een nieuw museum was. Ook de tentoonstelling Rik Wouters viel weg. Anderzijds is er ook een breder aanbod voor groepen door externen, zoals de city golf en culinaire wandelingen. Die bezoekerscijfers zijn hier niet meegerekend.”
“Alles in beschouwing genomen besluit ik dat de keuzes binnen het Mechels toerismebeleid echt renderen. Ook in de toekomst blijven we actief inzetten op een sterk belevingsaanbod, zodat in de toekomst nog meer bezoekers ons mooie Mechelen ontdekken”, besluit schepen Siffer.
Meer informatie: www.visitmechelen.be