Het is nog vier maanden wachten tot zondag 3 april op de doortocht van de Ronde van Vlaanderen 2016. Een speciale editie want het zal dan precies de 100ste keer zijn dat de start wordt gegeven van Vlaanderens Mooiste, dé wielerklassieker die vele buurlanden ons benijden. Om hun inwoners maar ook de bevolking van ver daarbuiten nog gekker te maken voor de Ronde is op de luchthaven in Zaventem een promotiecampagne opgezet.
Vlaanderen is gek van koers, dat is geweten. Maar dragen we dat ook voldoende uit naar de buitenwereld? Een vraag die terecht kan gesteld worden. De dag van de Ronde staat Vlaanderen centraal op de wielerkaart. Duizenden supporters langs de Vlaamse wegen, miljoenen kijkers voor het televisiescherm genieten die dag van een heldhaftige strijd op twee wielen. Renners treden er op als gladiatoren in een decor van Vlaamse nijdige hellingen, schots en scheef uitgestrooide kasseien en smurrie op boerenwegels. De doortochten in steden en dorpen zorgen voor een ware volksverhuizing. In rijen dik staan ze langs de kant in de hoop om die ene glimp van hun vedette op een koersvelo te vangen.
Het weekend van de Ronde van Vlaanderen worden ruim vijftigduizend overnachtingen geboekt. De aanwezige koersgekke massa besteedt een bedrag uit van liefst 14 miljoen euro. Wereldwijd volgen 160 miljoen (inclusief in uitgesteld relais) kijkers de koers op tv. Duizelingwekkende cijfers die een marketeer doet nadenken. En zo geschiedde. Flanders Classics sloeg de handen in mekaar met Toerisme Vlaanderen.
Promotiecampagne in Zaventem
Het resultaat kan je nog tot mei 2016 zien in de aankomsthal Pier B van de luchthaven op Zaventem. Daar hangen grote foto’s van ex-winnaars, waaronder Roger Decock, de oudste nog levende winnaar (1952). Heroïsche beelden van noeste arbeiders op een fiets. Er is een finishlijn en een podium nagebouwd. Er hangen miniatuurrennertjes aan het plafond. Alles is goed om de sfeer van de mooiste Vlaamse wielerklassieker op te roepen.
Hiermee wil men internationaal promotie maken voor de wielercultuur van Vlaanderen en tegelijk het mooie Vlaanderen als toeristisch uithangbord benutten. Handig gezien is de gekozen locatie. Vanuit Pier B arriveren immers de reizigers uit Groot-Brittannië, Ierland en de Verenigde Staten. Niet toevallig landen waar de wereld van het fietsen aan een flinke ‘boom’ bezig is. Om dan tegelijk de reizigers warm te maken voor wat heet fietsend erfgoed te zijn én Vlaanderen in het daglicht te stellen als toeristisch te ontdekken regio is gedroomde promotie. Er wordt geschat dat zo’n 1,6 miljoen reizigers langs de pier B zullen voorbijkomen. Niet mis dus om de Ronde als hefboom te gebruiken als middel.
Ronde 100 Fan Ride en eigen Ronde rijden
Omdat het de 100ste uitgave wordt, komt er een feestelijk randgebeuren met de Ronde 100 Fan Ride. Uit twaalf landen en eigen land zal door middel van een campagne een groep van 100 uitverkorenen (waarbij 28 buitenlanders) gekozen worden. Zij zullen de laatste 100 km kunnen fietsen op de dag zelf van de Ronde, uiteraard ver voor het échte peloton uit. Dit zal het orgelpunt vormen van een 5-daagse gewonnen fietsvakantie.
Daags voor de wedstrijd zullen ook in 2016 de fietsliefhebbers hun eigen Ronde kunnen rijden op het parcours. Net als de voorbijgaande jaren is de deelnemerslimiet op 16 000 vastgelegd.