Het Sint-Agnes Begijnhof (Unesco-werelderfgoed) werd gesticht in de 13e eeuw. Stel het je niet voor als een ommuurde enclave. Vroeger was het dat wel natuurlijk. Het Begijnhof was volledig afgesloten door een bakstenen muur waarvan nog resten te zien zijn. Aan Schurhoven was de enige, nu verdwenen toegangspoort met wat verder de hoeve. Het fris gerestaureerde gebouw met torentje was wellicht de woning van de grootmeesteres van het begijnhof. De muurankers verkondigen het jaartal 1619. Een prachtige gevel in ieder geval. Rond het plein nog verschillende (o.m. de nrs. 57 tot 60) gerestaureerde gemeenschapshuisjes.
Alle aandacht gaat uiteraard naar de centraal gelegen begijnhofkerk, een architecturaal pareltje met vanbinnen niet minder dan 38 schilderingen op muren en pilaren, op twee na, allemaal vrouwenfiguren (zoals het past in een begijnhof). Een bijzondere vermelding verdient het Vera-icoon, ‘Het Ware Gelaat’, (ca. 1300) vooraan rechts. Ook genaamd: ‘zij, die (het ware gelaat van) Christus draagt’ (Christofora): een vrouwenfiguur (O.L.Vrouw?) houdt het hoofd van Christus vóór haar borst. De restaurateur waagde het niet het gelaat te bewerken of te restaureren.
Bewonder ook het beschilderde tongewelf uit de 16e eeuw. Het orgel dateert uit de 17de eeuw en zou het oudst bespeelbare orgel van België zijn.
Als toemaatje een knappe toeristische attractie. Links van de begijnhofkerk vind je de Festraetsstudio. Kamiel Festraets uit Sint-Truiden startte in 1937 zijn levenswerk: het grootste astronomisch uurwerk, ruim 6 m hoog. Naast het uurwerk, ook nog enkele andere realisaties, zoals de slinger van Foucault.
Meer info op www.toerisme-sint-truiden.be