Zijn eerste stappen
Geboren in Reus op 25 juni in 1852. Rond zijn zeventiende verhuisde Gaudi naar Barcelona om architectuur te studeren aan de Escola Superior d'Arquitectura. Al tijdens zijn studie werd duidelijk dat Gaudi een eigenzinnige student was. Gaudi studeerde af in een periode van architectonische vernieuwing. Het sobere neoclassicisme werd verruild voor de meer uitbundige romantiek en dat is terug te zien in de werken van Gaudi. Ook de gotiek maakte indruk op hem.
Sagrada Familia, zijn meesterwerk
In 1883, nog voordat Gaudi bekend was als architect, kreeg hij de opdracht te werken aan de Sagrada Familia. Dit was een grote opdracht en het is dan ook opmerkelijk dat Gaudi deze al kreeg voordat hij naam had gemaakt als architect. De Sagrada Familia is wel het bekendste werk van Gaudi en zijn unieke stijl is duidelijk terug te zien in de kathedraal. Hij beschouwde de kerk als een soort roeping naar God. Helaas heeft Gaudi zelf de afronding van het bouwwerk nooit mee mogen maken: de Sagrada Familia staat nog steeds in de steigers, vermoedelijk nog tot in 2026. Dat zou dan 100 jaar na zijn sterfdatum zijn.
Güell, zijn mecenas
Gaudi werd ondersteund door textielmagnaat Güell. Park Güell, dat Gaudi aan het begin van de 20e eeuw ontwierp, is dan ook vernoemd naar de mecenas. Naast Park Güell en Palau Güell realiseerde Gaudi nog enkele gebouwen voor de textielmagnaat.
Zijn laatste stappen
Gaudi kwam in Barcelona om het leven. Zijn dood was al bijna net zo vreemd als zijn leven zelf. In de zomer van 1926 werd hij in aangereden door een tram terwijl hij wandelde op weg naar de Sagrada Familia. Wat dit verhaal zo tragisch maakt is dat deze tram vervolgens doorreed en taxichauffeurs weigerden Gaudi mee te nemen vanwege zijn sjofele uiterlijk. Uiteindelijk werd hij naar het armenhospitaal gebracht, waar hij 3 dagen na zijn aanrijding overleed.
Nog steeds komen toeristen van over de hele wereld naar Barcelona om de wonderbaarlijke werken van Gaudi met eigen ogen te bewonderen.
Net als Gaudi is Calatrava een Catalaan
- Calatrava heeft Valencia op de kaart gezet, net zoals Gaudi dat deed met Barcelona.
- Gaudi zag een bouwwerk als één groot architecturaal beeldhouwwerk, zo ook Calatrava. Beiden hebben steeds de drang om de natuur in de structuur van de bouwelementen in te passen.
- Het gebruik van de golvende vormen, van trencadis.
- Gaudi slaagde erin om gewapend beton ‘leefbaar’ te maken in zijn creaties. Calatrava doet dat met beton en staal.
- Gaudi probeerde steunberen te vermijden met parabolen, Calatrava doet dat met stalen punten en kabels.
- Net als Gaudi maakt Calatrava nauwelijks plannen, maar werkt hij met schetsen.
- Beiden zijn (waren) ook grootmeesters in het overschrijden van het beoogde budget en de voorziene tijd (toch in het geval van de Sagrada Familia). Gaudi moest bijvoorbeeld lijdzaam toezien hoe de giften voor de Sagrada Familia vanaf 1900 plots minder vlot binnen kwamen in de offerblokken. Later zou, zo wordt beweerd, hij zelf de straat opgaan om te vragen naar aalmoezen. Calatrava kan er ook wel wat van. Geregeld nemen zijn budgetten buitensporige proporties aan. Qua tijdsbesteding is Gaudi uiteraard niet te kloppen, want het is nog niet zeker of de Sagrada Familia 100 jaar na zijn dood zal voltooid zijn.
- Beiden zijn eigenzinnig, excentrieke geesten, leveren controversiële constructies af.
- Het (voorlopige?) verschil tussen beiden is dat de werken van Gaudi redelijk goed standhouden. Bij sommige creaties van Calatrava beginnen er al mankementen op te duiken na enkele maanden of meteen al … na de officiële opening. Voorbeelden genoeg: lekken, instorting dak, tegels die loskomen, vloeren die bij regenweer superglad worden, ...