Met deze infopagina willen we je niet alleen wegwijs maken op de luchthaven van Zaventem, maar je ook algemene informatie bezorgen over reizen met het vliegtuig. Vele toeristen vliegen slechts éénmaal per jaar, of zelfs nog minder. Voor anderen is het de eerste maal dat ze met het vliegtuig reizen. Ook de 'frequent flyer' heeft soms nog vragen. Wij proberen hierop een antwoord te geven en zelfs een aantal misverstanden uit de weg te ruimen.
Gewijzigd sedert juli 2019
Afzetten en ophalen van reizigers gebeurt nu in de Drop-off zone op 5 minuten stappen van de luchthaventerminal. Volg de pijlen 'Drop-off'. Let op, sedert juli 2019 mag je er nog maximum 10 minuten gratis parkeren. Parkeer je langer dan 10 minuten dan kost je dit 10 euro + 2 euro per begonnen minuut! Het is dus niet mogelijk om de passagier te begeleiden naar het luchthavengebouw, het is immers 5 minuten stappen enkel.
Let op! Bij het verlaten van de Drop-off zone kan je er in het eerste uur ook niet meer gratis in. Dus een rondje rijden om daarna een andere persoon terug gratis op te pikken kan niet. De controle gebeurt door automatische nummerplaatherkenning.
Onderwerpen die op deze pagina aan bod komen
Onderwerpen waarvoor we naar de website van Brussels Airport verwijzen
(de links werken niet bij noodsituaties zoals stakingen, rampen ...)
Wat is Brussels Airport Company en wat heeft Brussels Airlines te maken met de luchthaven?
'Brussels Airport' is de eigenlijke naam van de nationale luchthaven van België, gelegen in de gemeenten Zaventem en Melsbroek. De uitbating van dit gebouw, zijn activiteiten en ook de grondoperaties (stijgen en landen van vliegtuigen) worden uitgevoerd door Brussels
Airport Company.
Brussels Airport Company is een samensmelting van de Regie der Luchtwegen en BATC. Deze laatste is op zijn beurt ontstaan in 1987 omdat de Belgische staat privé-investeerders aantrok voor de eerste grote uitbreiding van het luchthavengebouw, dat toen nog dateerde van 1958 (Wereldexpo in Brussel).
Brussels Airport Company haalt zijn inkomsten o.m. uit huurovereenkomsten met de winkels in het luchthavengebouw, van de luchthaventaksen die elke passagier moet betalen (via de luchtvaartmaatschappij of touroperator) en van de landings- en parkeerrechten voor vliegtuigen.
Brussels Airlines
heeft geen enkele financiële band met Brussels Airport Company. Voor deze luchtvaartmaatschappij is Brussels Airport de thuishaven, zoals dat ook het geval is voor talrijke andere maatschappijen.
Parkeren (lang - kort) aan de luchthaven
Kort parkeren om passagiers op te halen doe je best op de P1, P2 of P3.
Lang parkeren kan in meerdere parkeergebouwen:
- Interparking aan de luchthaven zelf bied je verschillende mogelijkheden. Let goed op de prijzen (!) en volg daarna de juiste pijlen opdat je in het juiste deel zou parkeren: www.interparking.com
- Quick Parking Zaventem ligt slechts op 6 minuten rijden van de luchthaven. Je krijgt er een gratis shuttle die je naar de ingang van de luchthaven brengt en die shuttle rijdt voor je alleen. Dus geen wachttijden tot het shuttlebusje vol zit. De prijzen zijn ook veel lager dan parkeren op Brussels Airport zelf.
De verschillende niveaus van het luchthavengebouw
Het totale gebouw bestaat uit 8 verdiepingen:
- niveau -2 : treinstation
- niveau -1 : kelder en opslagruimte
- niveau 0 : lijnbussen, transferbussen en touringcars
- niveau +1 : Federale politie (niet vrij toegankelijk)
- niveau +2 : Aankomst
- niveau +3 : Vertrek
- niveau +4 : Promenade (alleen Landside) : winkel- en restaurantgedeelte + congrescentrum
- niveau +5 :
Brussels Airport Company-kantoren.
Wat is het onderscheid tussen de 'Landside' en de 'Airside'?
De indeling van het gebouw is vrij eenvoudig en bestaat uit 2 delen:
- Landside: waar iedereen kan komen (althans op 0, +2, +3 en +4)
- Airside: alleen voor passagiers na controle door politie en douane (+2 en +3)
Er is een duidelijke scheiding tussen aankomst en vertrek, dit om het smokkelen tegen te gaan.
Het personeel heeft een persoonlijke badge die zodanig is geprogrammeerd dat alleen vooraf bepaalde deuren opengaan.
Brussels Airport, 'the Silent Airport'
Waarom wordt de nationale luchthaven de 'stille luchthaven' genoemd? Alle vloeren doorheen het ganse gebouw zijn in graniet, het heeft een warme aantrekkelijke kleur. In Madagaskar werd een volledige groeve opgekocht en werd het graniet in blokken gezaagd. In Italië werden dan de tegels gezaagd en het zijn ook de Italianen die de vloer gelegd hebben. In het begin was de vloer zeer glad maar dat probleempje was al snel verholpen door de slijtage.
Marmer is te zacht. Graniet is zeer hard en dat is zeker noodzakelijk voor een vloer waar vrouwen met naaldhakken over ketsen, waar men moet paletten over zeulen en waar talrijke valiezen worden over gesleurd en gesleept, zelfs lichte vrachtwagens rijden hier soms over de vloer!
De volledige zoldering en de muren zijn afgezet met geluidsabsorberende materialen, vergelijkbaar met drijfzand. Het geluid verdwijnt erin. De akoestiek is optimaal, de hallen zijn rustgevend. Vandaar noemt men Brussels Airport 'the Silent Airport'.
Waarom is het zo noodzakelijk dat de ruimtes rustgevend zijn? Passagiers die vertrekken lijden aan stress : sommigen kunnen drie weken niet slapen als ze weten dat ze in een vliegtuig moeten stappen, en de anderen vragen zich af of ze thuis wel het licht hebben uitgedaan of het koffieapparaat uitgezet en de deur op slot gedaan, … Als mensen aan stress lijden kan je er niets mee aanvangen, ze vergeten gegarandeerd hun paspoort aan de check-in, ze nemen de tijd niet om een koffie te drinken, en ze kunnen zeker niet rustig winkelen. Vandaar...
De vertrekhal, het inchecken en de bagage.
- Je komt aan met trein of bus op niveau 0 of -1 en gaat naar niveau 3. Kom je met de wagen of per taxi dan ben je automatisch op niveau 3.
- Kijk op je ticket of reservatieformulier welk vluchtnummer je hebt, bestemming en vertrekuur. A.h.v. deze gegevens zoek je je vlucht op de informatieborden en zie je in welke Row (rij) je dient in te checken. Je dient minstens anderhalf uur voor vertrek in te checken, wil je dat ook je bagage meereist.
- Met je bagage, je vliegtuigticket en je paspoort of identiteitskaart begeef je zich naar de Row en de geschikte balie, dat je terugvindt d.m.v. de televisieschermen erboven. Je geeft je bagage af en deze wordt gewogen. Bij Brussels Airlines moet je zelf inchecken en je bagage op de band plaatsen (zeer eenvoudig). Hoeveel bagage je mee mag hebben hangt af van de luchtvaartmaatschappij, de soort vlucht, de klasse in welke je vliegt, enz… Overschrijding van het toegestane gewicht is te betalen, dit bedrag is ongeveer 10 % van een F.F. ticket per kg., zo betaal je al vlug een paar euro per kg. DUS zware stukken liefst in de handbagage (hier zijn er beperkingen in afmetingen, maar ook in gewicht). Ben je met een aantal personen samen dan kan je ook je bagage 'en bloc' inchecken, dan wordt het totale gewicht gedeeld door het aantal personen.
- Kostbare bagage gaat in de speciale bakken. Bepaalde producten zijn verboden in de bagage : gevaarlijke producten zijn niet toegelaten (licht ontvlambaar, magnetisch geladen, gassen onder druk, bijtende stoffen, enz…). Voor dieren is er toelating vereist van de piloot (evtl. In passagiersruimte of in kooitje in speciale ruimte) en van het land van bestemming. Lees hierover meer op de speciale pagina van
Brussels Airport Company.
- Iedere valies krijgt een label en de passagier krijgt een bewijs van aflevering. De barcode op het label wordt beneden door een lasersysteem afgelezen. Dit laat de computer toe de bagage te sorteren. Het sorteren gebeurt volledig automatisch, en daarmee is Brussel één van de modernste luchthavens ter wereld. De computer leest het label 99 keer in één flits. Als hij het kan lezen, gebeurt de sortering ALTIJD juist. Indien het label niet leesbaar is, gaat de betreffende bagage naar een andere band. Hier wordt met de hand een nieuw label gemaakt en de bagage wordt terug op de band gezet. Met dit moderne bagagesorteersysteem kan 9600 stuks bagage per uur afgehandeld worden.
- Eénmaal je bagage afgegeven krijg je een instapkaart of boarding-pass, al dan niet met gereserveerde zitplaats. Of je hebt reeds online ingechecked. Hiermee kan je nu in combinatie met je paspoort of identiteitskaart voorbij de politie- en douanecontrole.
- Als je voorbij de politiecontrole of automatische poortjes (alleen voor Schengen) was, kwam je in de Airside. Dit betekent dat hier alleen vliegtuigpassagiers mogen komen en evtl. personeel.
- Op je boarding-pass staat je 'gate' of poort naar waar je zich moet begeven. Je dient minstens 20 minuten voor het opstijgen daar aanwezig te zijn.
Op de tarmac
- Er zijn in totaal drie landings- en startbanen van 3600 m. lang. Welke men gebruikt om te landen of te starten is afhankelijk van de windrichting en als het overdag of 's nachts is.
- Een vliegtuig heeft bij het opstijgen een grondsnelheid van ong. 360 km/u., bij het landen ong. 280 km/u. en in de lucht varieert de snelheid tussen de 800 en 1000 km/u. op een hoogte van ong 10 km.
- Het grootste gevaar bij het landen en stijgen zijn de vogels, vooral zwermen vogels. In Zaventem is er een ploeg met drie wagens voortdurend bezig met het observeren en verjagen van de vogels.
- Vanaf het ogenblik dat de passagier incheckt, wordt zijn bagage gesorteerd en naar het vliegtuig gebracht. Men doet de bagage in containers die zo ingeladen worden in het ladingsruim beneden in het vliegtuig.
- Ondertussen staat het vliegtuig aan één van de pieren en de motoren liggen af. Vandaar is het vliegtuig aangewezen op externe energiebronnen. Zo wordt de verluchting van het vliegtuig geregeld met een dikke witte slang (eigenlijk onvoldoende voor een comfortabel verblijf). Ook electriciteit en nog vele andere zaken worden geleverd via de slurf van de pier.
- De kerozine (brandstof) van een vliegtuig zit in de vleugels. Vroeger moest deze brandstof van de haven van Antwerpen per vrachtwagen naar Zaventem gebracht worden. Nu is er een ondergrondse pijpleiding van Antwerpen naar de luchthaven. Elke parkeerplaats van een vliegtuig is uitgerust met een put met daarop een rood kruis. Via een slang, hieraan verbonden, kan men de kerozine in het vliegtuig tanken. De voordelen van het systeem zijn minder vervoerkosten en minder beweging op de tarmac en dus minder gevaar, evenals minder milieubelastend.
- Een vliegtuig kan normaal niet achteruit rijden en wordt dus geduwd. Wanneer één motor begint te draaien, gaat er een oranje licht boven en onder het vliegtuig branden. Dit dient als waarschuwing voor het personeel rond het vliegtuig.
- Eénmaal het vliegtuig in de lucht hangt wordt zijn vlucht opgevolgd in de luchtverkeersleiding onder de grond. Komt het in de omgeving van de luchthaven dan krijgt het orders vanuit de controletoren.
Bagage verloren, wat nu?
Bij het landen in Zaventem dien je zich te begeven naar de transportbanden waar je bagage terug te vinden is. Vlak voor deze ruimte hangen er televisietoestellen die je vertellen a.h.v. je vluchtnummer op welke band je bagage te vinden is of zal verschijnen. De tijd dat de bagage van beneden naar boven komt duurt door het systeem van
Brussels Airport Company slechts twee minuten. De lange wachttijden worden veroorzaakt door de tijd nodig tussen de aankomst van het vliegtuig en het brengen tot aan de bagageband.
Heb je brute pech en komt je bagage niet te voorschijn dan kan je zich begeven naar de balie 'Lost & Found'. Je moet het bewijs van je bagage afgeven (hangt aan je instapkaart). Men zal je vragen de koffer te beschrijven en dit komt wereldwijd in een computer te staan. De kans is groot dat je bagage zal teruggevonden worden. Maar label steeds je bagage zowel binnenin de valies als er buiten.