De Stationshal
De ontwerper van het Hauptbahnhof, Meinhard von Gerkan, bedacht een station waarvan korte loopafstanden en veel daglicht, ook op de lager gelegen niveaus, belangrijke factoren zijn. Let tijdens een bezoek ook op de twee gewelfde structuren, van elk 46 m hoog, die de stationshal als het ware omlijsten. Verder is er gebruik gemaakt van verschillende hoogtes. Hierdoor heeft het station een grotere capaciteit en verschillende spoorwegen kruisen onder en boven elkaar door.
Belangrijk knooppunt
Het Hauptbahnhof is een belangrijk knooppunt. Enkele cijfers illustreren het belang van dit nieuwe knooppunt voor het treinverkeer: dagelijks houden hier meer dan tweehonderd lange afstandstreinen halt, samen met ongeveer 325 regionale treinen en ruim zeshonderd S-Bahn stellen. Voor vele internationale treinen is dit Hauptbahnhof het eindstation. Het is dus niet zomaar dat dit het belangrijkste spoorweg knooppunt van Europa wordt genoemd. Dit is dan ook meteen de reden dat er in 2002 werd besloten om het station te vernieuwen.
Lehrter Bahnhof
Sinds 1868 stond op deze plek het Lehrter Bahnhof, jarenlang was Lehrter Bahnhof een belangrijke schakel in het Duitse treinverkeer. Toen het in 2002 tegen de grond ging, zou het 4 jaar duren aleer er een nieuw station voor in de plaats zou komen. Dit nieuwe station was het Hauptbahnhof. Dit prachtige hoofdstation is een staaltje van pure schoonheid, finesse en hoogtechnologisch vernuft. Je zult versteld staan van de prachtige vormen en de lichtinval in de nieuwe stationshal. Het zegt natuurlijk al heel wat dat het een van de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad is.