Alle taksen en toeslagen inbegrepen?
Als je een promotie ziet is veelal
niet alles inbegrepen. We zetten ze op een rijtje:
- Luchthaventaks:
soms is de taks hoger dan de prijs van de vlucht.
- Veiligheidstaks:
normaal is deze inbegrepen in de luchthaventaks, let hiervoor vooral op bij de
bestemmingen in de USA en Israël.
- Ruimbagage: heb je een
valies bij dan is het bij veel maatschappijen, ook de reguliere, dat het niet
inbegrepen is.
- Dossierkosten: tussenpersonen vragen soms
dossierkosten, die zie je pas bij de prijsberekening.
- Kredietkaart
toeslag: opnieuw zo een van die kosten die ze graag als supplement
aanrekenen.
Het is dus belangrijk bij boeking altijd te kijken naar het uiteindelijke eindbedrag.
Daar kunnen dan nog steeds kosten bovenop komen, maar die zijn dan vrijwillig
zoals catering, vrije stoelkeuze (seating) ...
Wat bij annulatie?
De voorbeelden zijn talrijk en bekend. Er is teveel mist en de vlucht is
afgeschaft. Je kan mee met de volgende vlucht ('s anderendaags?) of je ticket terugbetaald krijgen. Het is aan het sneeuwen en het vliegtuig kan niet vertrekken, opnieuw hetzelfde, je ticket terugbetaald of wachten.
Dit zijn typische praktijken bij lowcost maatschappijen.
Bij een
lijnvlucht of een chartervlucht
(touroperators) boeken ze je over naar een andere maatschappij of geven ze je eten en een hotelkamer om dan de dag nadien te vertrekken.
Bovendien moeten ze een schadevergoeding betalen. Bij de lowcost maatschappijen krijg je veelal alleen recht op terugbetaling van je ticket, geen hotel, geen eten, geen schadevergoeding, ... Dat is niet
wettelijk maar rechtszaken zijn duur.
Heb je tijd zat, dan is dit wellicht geen probleem. Maar bij een tweedaagse citytrip mag er niet veel gebeuren of je kan niet vertrekken en zijn je hotelovernachtingen en de eventuele extra's (evenemententickets) voor de volle 100% verloren. Dan is het goedkope vliegtuigticket wel een zeer dure zaak geworden.
Tijdverlies?
Hoever ligt de luchthaven van het centrum? Wie op London Stansted aankomt moet bij het aankomstuur twee uur bijtellen vooraleer in het centrum aan te komen. Deze die op London City landen winnen minstens één uur. Hierbij laten we de Eurostar buiten beschouwing want die komt aan midden in het centrum van Londen.
Lowcost maatschappijen kiezen dikwijls voor een veraf gelegen luchthaven maar
geven toch de naam van die stad aan die luchthaven. Er zijn talloze voorbeelden
van waarvan Brussels-South, wat in werkelijkheid Charleroi is, een mooi
voorbeeld is. Heb je tijd zat dan zal dit waarschijnlijk weinig invloed hebben, maar wie een korte trip maakt en hierdoor een paar uur extra verliest, kan dit feit wel doorwegen in de prijsvergelijking.
Kostprijs van transferten naar het centrum
Wie op London Stansted aankomt heeft 40 euro per persoon te betalen voor een heen en terug naar het centrum. Vanaf London Heathrow is dit
voor minder dan de helft.
Doorverbindingen gegarandeerd?
Als je met een lowcost-carrier vliegt heb je geen garantie op je connectie met een eventuele andere vlucht, ook al is deze van diezelfde maatschappij. Bij reguliere lijnvluchten is dit ook aan bepaalde voorwaarden verbonden, maar hier is de zekerheid groter en zijn er regelingen voorzien als dit niet het geval zou zijn.
Wanneer moet je nu reserveren?
Zal de prijs nog zakken als ik wat langer wacht? Meestal is het precies omgekeerd. Bij 'fluid pricing' of schommelende prijzen is het
steeds goedkoper als je vroeg boekt. Als er eenmaal een bepaalde bezettingsgraad bereikt is vragen ze een duurdere prijs. Soms gaan de laatste stoelen aan een knalprijs weg, maar dan moet je wel wachten tot de dag van vertrek en misschien zijn er dan in het geheel geen stoelen meer vrij!