Deutsches Eck
Aan de samenvloeiing van de Moezel en de Rijn staat het heropgebouwde ruiterstandbeeld van keizer Wilhelm I. Het origineel werd gebouwd in de periode 1893-1897. In maart 1945 vloog de 14 meter hoge keizer van zijn sokkel door een Amerikaanse granaat. Sinds 1993 is het opnieuw in al zijn eer hersteld. Als je de meer dan 100 treden bestijgt heb je een prachtig zicht over de stad.
Museum Mittelrhein
De geschiedenis van dit museum gaat terug tot 1835. Toen kreeg de stad de erfenis van de rijke collectie van Joseph Gregor Lang. Ze omvatte bijna 200 schilderijen, tientallen prenten en meer dan 1000 boeken naast andere voorwerpen. In 1916 werd er een andere collectie toegevoegd zodat het aantal kunstvoorwerpen meer dan verdubbelde. Maar de Tweede Wereldoorlog heeft heel wat schade aangebracht. De collectie werd dan deels ondergebracht in de vesting Ehrenbreitstein.
In 1965 opende het dan opnieuw zijn deuren op de Florinsmarkt tot hier in 2013 dit gebouw werd neergepoot. De collectie is nu enorm uitgebreid tot 1200 schilderijen, 8000 tekeningen en aquarellen, honderden sculpturen … Het is niet mogelijk om alles tentoon te stellen maar de museumoppervlakte beslaat zo’n 1900 m². Toch brengen ze zo’n 2000 jaar geschiedenis van de Middenrijn in beeld. Meer info op www.mittelrhein-museum.de
Kabelbaan naar de vesting Ehrenbreitstein
Op deze plaats kan je een kabellift nemen naar de overkant. Je kan een ticket kopen waarbij de kabellift en de ingang van de vesting Ehrenbreitstein is inbegrepen.
TIP: De kabelbaan heeft ook enkele cabines met een glazen vloer, zo zie je de Rijn niet alleen naast jou maar ook onder je voeten. Niet alle cabines zijn met een glazen vloer uitgerust. Het is dus even geduld hebben tot er zo eentje aankomt.
Boven de Rijn zweven met de kabelbaan
De spectaculaire kabelbaan brengt je van de binnenstad over de Rijn naar de vesting Ehrenbreitstein en biedt daarbij een adembenemend uitzicht op de Middenrijn. Als grootste kabelbaan van Europa buiten de Alpen vormt zij een toeristische attractie voor de streek en tegelijkertijd een ecologisch zinvol transportmiddel. De kabelbaan werkt met een energiezuinige elektrische motor en kan per uur en per richting tot 3.800 passagiers vervoeren. Tijdens de rit van ca. vier minuten glijden de 18 cabines aan 850 m lange, vrijdragende kabels over de Rijn. Meer info op www.seilbahn-koblenz.de
TIP: er is ook een Ringticket mogelijk sedert 2019. Dat is een ticket waarbij je via verschillende vervoermiddelen een lus maakt en ook het bezoek aan de Ehrenbreitstein is inbegrepen. Zo krijg je vier attracties in één kaart: rit op de kabelbaan, bezoek aan de Ehrenbreitstein, met de tandradbaan naar beneden en dan met de veerboot terug naar de overkant. Meer info op www.seilbahn-koblenz.de/ringticket.html
Vesting Ehrenbreitstein
Na Gibraltar is dit de grootste rotsvesting van Europa. Gebouwd rond het jaar 1000 door een zekere Ehrenbrecht. In de 17de eeuw werd ze een machtige vestiging. Maar in 1801, onder Napoleon, moest ze worden afgebroken. Na 1815 bouwden de Pruisen een nog sterkere vestiging, maar in 1919 moest ze opnieuw ontmanteld worden in opdracht van de Fransen. Bovenaan heb je een prachtig zicht over de Moezel die in de Rijn stroomt. Als je de tijd hebt moet je zeker wachten tot een schip van de Moezel de Rijn binnenvaart, je zal merken dat de stromingen echt gevaarlijk zijn.
Meer info op www.diefestungehrenbreitstein.de
Kurfürstliches Schloss
Dit paleis werd gebouwd door de keurvorst Clemens Wenzeslaus eind de 18de eeuw. Doch lang is het niet gebruikt als paleis en werd zelfs nog een kazerne. Keizer Wilhelm I heeft halfweg de 19de eeuw dit paleis gerenoveerd en gebruikt als zijn kantoor. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het echter met de grond gelijk gemaakt. Het werd heropgebouwd en is nu een administratief centrum van de regionale overheid.
Josef Görresplatz
Josef Görres is een van de belangrijkste inwoners van Koblenz geweest. Hij leefde van 1776 tot 1848 en was een hoogleraar en vooral een invloedrijk politiek schrijver. Dit gezellig plein is evenwel niet het hart van de stad. Toch was het reeds in de Romeinse periode een plein. Nu is het gedomineerd door een fontein dat officieel de Historiensäule noemt. De bewogen geschiedenis ervan is op deze zuil uitgebeeld in 10 taferelen door de kunstenaar Jürgen Weber. Ze werd opgericht in het jaar 2000.
En nog meer kerken
Liebfrauenkirche
Deze kerk is de op één na belangrijkste kerk van Koblenz. De bouw werd aangevangen in de 12de eeuw en werd verschillende malen verbouwd en uitgebreid. Zo krijg je nu een kerk te zien die van Romaanse origine is met een gotisch koor en barokke torens. De kerk werd grotendeels verwoest maar heropgebouwd na de Tweede Wereldoorlog. Daardoor zijn er prachtige nieuwe glasramen te zien in het koor.
Florinskirche
Dit is de 3de kerk tijdens onze wandeling maar niet de laatste. Ook deze kerk werd in de 12de eeuw gebouwd en heeft een gotisch koor. Het interieur is niet erg bijzonder maar dat is wel het zijgangetje links aan de buitenkant van de kerk. Meestal is het geopend en het brengt je naar een binnenplaats. Daar staat het voormalig kapittelgebouw en zou het oudste huis van Koblenz zijn (13de eeuw). Dit is een rustig plekje met groen en bankjes.
Basilika St.-Kastor
St.-Kastorkerk, grotendeels stamt ze uit 1200 (en toont hierdoor een paar gelijkenispunten met Maria Laach). Het is dus opnieuw een romaanse kerk die ook tijdens de Tweede Wereldoorlog volledig verwoest werd en vanaf de grond opnieuw moest worden heropgebouwd. Deze kerk is echter bijzonder door zijn geschiedenis. Nog voor dit bouwwerk er stond was er al een kerkelijk gebouw. Daarin werd de verdeling van het Frankische Rijk in het Verdrag van Verdun bezegeld (843).
Stadtkirche op Jezuïetenplein
Deze kerk maakte deel uit van een kloostercomplex van de Jezuïetenorde. Eind de 19de eeuw werd het omgebouwd tot stadhuis van Koblenz. De kerk werd evenwel behouden en heeft als belangrijkste attractie het portaal (17de eeuw).