Vanaf 1 juli 2017 is er een gratis veerdienst tussen linker- en rechteroever. De voetgangerstunnel ondergaat grote renovatiewerken, zowel de liften als de legendarische roltrappen. De werken zijn in 2019 aan de gang. Er zal telkens gezorgd worden dat tijdens de werken steeds één lift zal beschikbaar blijven én drie van de vier dalende of stijgende roltrappen blijven operationeel. Het veer moet een grote omweg vermijden.
Op weekdagen: vanaf 7.15 tot 18.45 uur (De laatste afvaart vertrekt op linkeroever om 18.25 uur en op rechteroever om 18.35 uur.) met een onderbreking van 30 minuten tussen 13 en 13.30 uur. Tijdens weekend en feestdagen: vanaf 10.15 tot 21.45 uur (De laatste afvaart vertrekt op linkeroever om 21.25 uur en op rechteroever om 21.35 uur) met een onderbreking van 30 minuten tussen 13 en 13.30 uur.
Wat wij nu als Antwerpen Linkeroever kennen was eertijds een gehucht van het graafschap Vlaanderen met laaggelegen polders en een militair bolwerk - het Vlaams Hoofd - tegenover het Brabantse Antwerpen.
In 1923 worden Zwijndrecht, Burcht en het Vlaams Hoofd van de provincie Oost-Vlaanderen naar de provincie Antwerpen overgeheveld. Er worden heel wat plannen opgesteld voor de ontwikkeling en de oeververbindingen van het nieuw verworven gebied. Voor de indeling en de opbouw wordt een wedstrijd uitgeschreven waar gerenommeerde architecten zoals Le Corbusier aan deelnemen. Hun ontwerpen hebben het echter niet gehaald.
De knoop wordt doorgehakt met de oprichting van de “Intercommunale Maatschappij van de Linker Scheldeoever” (Imalso) op 8 mei 1929. Om het gebied bouwrijp te maken wordt het opgehoogd met een immense laag opgespoten zand. In 1931 wordt een aanvang genomen met het graven van de voertuig- en voetgangerstunnel. De ontsluiting van de linkeroever is volledig als in 1969 de Kennedytunnel wordt opengesteld.
Nog meer zien van Antwerpen? Ontdek hier alle bezienswaardigheden in Antwerpen en leuke tips om te overnachten in Antwerpen