Hoewel de naam ‘subway’, Engels voor voetgangerstunnel, anders doet vermoeden, lag hier het prototype van de eerste metro (‘tube’) onder de Theems gegraven. Over één spoor liep een kabeltrammetje waarin plaats was voor maximum twaalf personen. De verbinding naar de andere oever werd in amper tien maanden gerealiseerd. Een overtocht duurde slechts 70 seconden.
Geen succes
Hoewel dit een vlugge manier was om de overtocht te maken, kende de ‘subway’ weinig succes bij de bevolking. Na nauwelijks drie maanden ging de onderneming die instond voor de exploitatie failliet. De spoorlijn ruimde plaats voor een voetgangerstunnel. Dit keer werd wel gretig gebruik gemaakt van de ‘subway’, al diende men er wel een halve penny tolgeld voor te betalen.
Het einde van de Tower Subway
De opening van de Tower Bridge in 1894 luidde echter de doodsteek in. In 1898 werd de tunnel gesloten. London Hydraulic Power Company kocht de ondergrondse verbinding op, vandaar de naam op het torentje, en legde er hydraulische leidingen in. Tegenwoordig biedt de ‘oversteek’ plaats aan telecommunicatiebekabeling en waterleidingen.