Toen struinden ze op de zeedijk op de Terrasses Ponchettes. Ze genoten van de zon, keken naar de vissers die binnenvoeren of hun netten herstelden, naar de omringende besneeuwde bergtoppen, … Toen de aanleg van de Promenade des Anglais was voltooid (1822), ‘verhuisde’ de wandelende beau monde aldaar maar tóch werd in 1839 nog een wandeldijk bijgebouwd, les Terrasses Neuves.
Musée de la Photographie
In het Musée de la Photographie worden tijdelijke tentoonstellingen gehouden rond bekende namen uit de fotografie of rond thema’s verband houdend rond het wereldje van de foto. Tegelijk wil dit museum een collectie verzamelen van fotomateriaal uit Nice en de omgeving van diverse aard: geschiedenis, de natuur, industrie, patrimonium, urbanisatie, … Website: http://museephotographie.nice.fr
Chapelle de la Miséricorde
De Chapelle de la Miséricorde wordt gerekend tot de top 5 van de mooiste barokgebouwen wereldwijd. Opgericht in de periode dat Nice volledig in de ban was van de barok. Bernardo Vittone, een befaamd architect uit Piëmonte werd aangesteld door de Orde van Théatins om de kapel te bouwen. Later nam het broederschap van de Zwarte Boetelingen de kapel in hun bezit. De flamboyante barokstijl laat zich nog meer bewonderen binnen. In de sacristie hangen twee meesterwerken met een afbeelding van de H. Maria: één van Jean Miralhet (1429) en één van Louis Bréa (1515). De decoratie van het koor en hoogaltaar gebeurde onder de leiding van Hercule Trachel, kunstenaar uit Nice.
Barok in Nice
Hoe komt het toch dat Nice, en zeker het oude stadsgedeelte, zoveel barokke gebouwen telt? We keren terug in de tijd van de 17de eeuw toen Nice bescherming kreeg van het Huis van Savoie o.l.v. de Graaf van Savoie, tevens koning van Piëmonte-Sardinië. Het was de bloeiperiode van de barok in Italië. Net als de hoofdstad Turijn van het toenmalige koninkrijk Piëmonte-Sardinië groeide Nice snel uit. Men inviteerde architecten uit Piëmonte uit om de middeleeuwse buurt van Nice op grote schaal te renoveren. Dat gebeurde dus met de inplanting van rijke barokke gebouwen.
Maison d’Adam et Eve
Dit gebouw in de Rue de la Poissonnerie dateert uit het eind van de 16de eeuw. Bekijk de decoraties, de kleuren, typisch voor die tijd, maar wat zeker opvalt, is het bas-reliëf van een man en een vrouw, blijkbaar in een ruzie verwikkeld. Bronnen vermelden dat dit Adam en Eva in de tuin van Eden zijn, vandaar ook de naam van het huis. Het bas-reliëf en de ‘sgraffito’ omkadering (verwijzing naar de tuin van Eden) dateert uit 1584.