Na het verwoestende Duitse bombardement in 1940 brandde bijna de hele oude stadskern uit. Zo moest de stad wel met een totaal nieuw urbanisatieplan op de proppen komen met daarin aandacht voor ruimtelijk wonen, werken en infrastructuur allerhande.
Het maakte eveneens dat Rotterdam zo gedurig kon uitgroeien tot dé architectuurstad van Nederland. De oorspronkelijke architectuur van het industriële erfgoed probeert men in ere te houden door oude pakhuizen en fabrieksgebouwen een nieuwe bestemming te geven. De kubuswoningen, de Laurenskerk, het Groothandelsgebouw en het Witte Huis gelden als klassiekers van de moderne stedenbouw. Je komt ze allemaal tijdens de wandeling tegen. Recentere voorbeelden van moderne architectuur zijn dan weer de Erasmusbrug, de Montevideo en de Maastoren (met 161 m het hoogste kantoorgebouw in de Benelux). Wegens de jonge ‘leeftijd’ lijkt het alsof de stad zich voortdurend vernieuwt. Altijd maar nieuwe wolkenkrabbers staan in de steigers. Het Centraal Station werd recent op magnifieke manier omgebouwd in een hypermoderne terminal.
Feit is, na de wederopbouw is Rotterdam een bruisende en moderne stad geworden die zich onderscheidt door de rijkdom aan moderne architectuur, als culturele bakermat, als icoon van een dynamisch woongebied en levendige winkelstad.
Website architectuur in Rotterdam: www.architectuurinrotterdam.nl
Als je uit het station stapt zie je rechts het Groothandelsgebouw, gebouwd vlak na de Tweede Wereldoorlog is dit het symbool van de wederopbouw van Rotterdam. Aan de linkerzijde heel andere hoogbouw: de Delftse Poort waarvan de hoogste toren 150 meter boven de grond uitsteekt.
Centraal Station
Pas in maart 2014 werd het vernieuwde Rotterdam Centraal geopend na ruim vier jaar bouwwerken. Het spel van licht en ruimte, de ‘puntzak’-constructie maken het tot een toonaangevend voorbeeld van moderne architectuur. Dagelijkse trafiek van 110.000 reizigers wat evenveel is wat op een dag op luchthaven Schiphol passeert.
Hoogbouw in Rotterdam
De skyline van Rotterdam raakt steeds meer ‘gevuld’. Met voorsprong is het dan ook dé hoogbouwstad van Nederland. Het Witte Huis geldt als de eerste Nederlandse wolkenkrabber ooit. Met zijn 42m hoogte nu een klein duimpje tussen zijn grotere broers als de Euromast (185m), Montevideo (152m) en de Maastoren (165m).
Onze wandeling gaat rechtdoor richting groene boulevard. Bij het monument van het verzet ‘Ongebroken verzet’ (herdenkt het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog) loop je langs het water heen. Onderweg zie je links het moderne bouwwerk van de Pauluskerk. Geopend in 2013 staat het vooral bekend voor de opvang van daklozen, vluchtelingen en drugsverslaafden.
Het Witte Huis
Eerste wolkenkrabber van Nederland (42m hoog), gebouwd eind 19de eeuw in de art nouveau stijl. Ooit het hoogste kantoorgebouw in Europa. Overleefde het bombardement in 1940, telt elf verdiepingen. Op het platte dak is een uitkijkplatform.
De Kubuswoningen
Icoon van de stad als combinatie van sociale woningbouw en verfraaiing . Een idee van de Amsterdamse architect Piet Blom, die de kubuswoning zag als een boom en het geheel als een bos. Er zijn in totaal 38 woningen waarvan één te bezichtigen is. De kubus rust met één punt op een betonnen zeshoekige onderbouw. De aparte vorm vraagt inventiviteit qua gebruik en inrichting van de bewoner.
Website: www.kubuswoning.nl
Markthal
Je ziet een vreemd dak:een grote boog met appartementsgebouwen in verwerkt. Daaronder zit een markthal, een overdekte markt met kraampjes, winkels, cafeetjes, restaurants en wanden vol met fraaie kunstige afbeeldingen. Een ingenieus concept, die Markthal in Rotterdam. Bovendien 7 dagen op 7 geopend. Buffers zorgen ervoor dat de bewoners geen overlast hebben van de markt. Ingenieus, weet je...